Menu
Wandelblog

Geluk met een hoofdletter: de Kruiskapel wandelroute in Eksaarde

Klein geluk is genieten van een mooie natuurwandeling. Maar de Kruiskapel wandelroute in Eksaarde is Geluk met een hoofdletter. Ik ontdekte de route dankzij de tip van een vriendin (dankjewel, Ilse) en genoot ervan met óvervolle teugen. De Kruiskapel, de Linie, de Moervaart, het Spoorwegpad en zelfs een gluurmuur: in deze post vertel ik je wat je mag verwachten op deze prachtige wandeling van net geen 12 km lang.

De Moervaart in Eksaarde op de Kruiskapel wandelroute

De Kruiskapel in Eksaarde

Eksaarde. Voor je het weet, ben je er door. Het kleine dorp is niet meer dan een typisch straatdorp zonder eigenlijke kern; het kerkplein slechts een kleine verbreding van het straattracé. Ik verwachtte me eerlijk gezegd aan een doorsnee wandeling — kerk, kapel, veldweg: been there, done that— door een landelijk gebleven gebied … Wat ik echter kreeg, was een zeer gevarieerde route vol verrassingen!

De Kruiskapel zelf had ik natuurlijk wel verwacht, al viel ze groter uit dan ik had gedacht. De bedevaartkapel werd in 1626 gebouwd op de vindplaats van enkele kruisen waaraan bovennatuurlijke krachten werden toegekend. Ooit speelde de Kruiskapel een belangrijke rol in het religieuze gedachtegoed, maar hoewel de wandeling naar haar vernoemd werd, is zij wat mij betreft niet de ster van deze route. Deze rol is weggelegd voor natuurreservaat de Linie en het idyllische jaagpad langs de Moervaart.

Natuurreservaat de Linie

Één van de elementen die de Kruiskapel wandelroute zo bijzonder maken, is de uitzonderlijke rust die in het gebied heerst. Maar dat was ooit wel anders! Het natuurreservaat strekt zich uit langs een militaire verdedigingslijn — de Bedmarlinie — van grachten, forten en schansen die ten tijde van de Spaanse successieoorlog door de Franse bezetter werd opgeworpen uit vrees voor een inval vanuit het Noorden. 

Vandaag is de Linie een mozaïeklandschap van bossen, weiden, akkers, houtkanten, rietveldjes, oude turfputten en vijvers. Hier en daar zijn lichte verhogingen van het pad — de Liniewegel — en brede sloten nog stille getuigen van de vroegere verdedigingslijn, maar de meeste restanten zijn nu onzichtbaar onder het weelderige groen. Het gebied is dan ook niet verwonderlijk een paradijs voor insecten en broedvogels. Die laatste kan je bovendien spotten vanachter een observatiewand met kijkgaten, een zogenaamde ‘gluurmuur’ met zicht op een vijver.

De Moervaart en de Moervaartmeersen

De Franse verdedigers gebruikten de Moervaartdepressie, een laag gelegen zeer nat en moeilijk toegankelijk gebied, als een natuurlijke verdediging tegen de noordelijke dreiging tijdens de Spaanse Successieoorlog. De Moervaart zelf werd al in de Middeleeuwen gegraven om de afwatering van de gronden te verbeteren en zo weiland en landbouwgrond te winnen. Het kanaal is ongeveer 23 km lang en verbindt het Kanaal van Gent naar Terneuzen met de Durme. 

Ooit was de Moervaart een economisch belangrijk kanaal; nu is het niet meer dan een idyllische waterloop die louter nog voor de pleziervaart gebruikt wordt. Het onverharde jaagpad lijkt dan ook in niets op het soms drukke geasfalteerde pad langs de oevers van de Schelde. Ook hier zetten de rust en de stilte die je op de rest van de route vindt zich gewoon voort. De smalle strook dotterbloemgraslanden langs de vaart maken deel uit van de Lokerse Moervaartmeersen, een natuurgebied met een grote landschappelijke verscheidenheid: meersen, begraasde zones, bosjes en enkele vijvers. Heerlijk om te wandelen dus en helemaal niet eentonig zoals een jaagpad dat wel eens kan zijn.

Uitwandelen langs het oude Spoorwegpad

Het jaagpad volgen, doe je tot aan Spletterenbrug, een metalen spoorbrug over het kanaal. Ze maakte deel uit van de inmiddels afgebroken spoorlijn 77A, die een eeuw lang Lokeren en de suikerfabriek van Moerbeke met elkaar verbond. De brug werd tweemaal opgeblazen: in 1918 door de Duitsers, in 1940 door het Belgische leger. De huidige metalen constructie werd door de Duitse bezetters gebouwd en is ook bij de afbraak van de spoorlijn in 1973 blijven bestaan. De naam Spletteren verwijst naar een oude benaming van de omliggende velden.

De laatste 2 km van de Kruiskapel wandelroute leg je af in een rechte lijn langs het oude Spoorwegpad tot in het centrum van Eksaarde. De oude sporen zijn weggehaald maar de oude spoorwegbedding bleef bestaan en is nu geasfalteerd. Vanop het verhoogde wandel- en fietspad heb je een prachtig zicht op de meersen, een uitzicht dat nooit tegensteekt!

Lieve Ilse, toen je me enkele maanden geleden vertelde over deze prachtige wandelroute in Eksaarde en deze op het niveau van ‘mijn’ geliefde Vlaamse Ardennen plaatste, kon ik je maar moeilijk geloven. Maar je had overschot van gelijk! De mooie, rustige wandelpaden, de prachtige groene oevers van de Moervaart en als enige verharde stukje het nostalgische oude Spoorwegpad … Om deze reden geef ik de Kruiskapel wandelroute met veel plezier een ⭐. Geluk uit een heel onverwacht hoekje!

Praktisch

  • Eksaardsedam (N433), 9160 Eksaarde (ter hoogte van de Stedelijke Basisschool Eksaarde)
  • 11,9 km
  • ± 2 uur 30 min.
  • Vlak (lichte inspanning)
  • Overwegend onverhard terrein, hier en daar drassig bij nat weer
  • Knooppunten, GPX of volgen op kaart
  • Niet geschikt voor kinderwagens en rolstoelen
  • Parkeren langs de Eksaardsedam
  • Brasserie Keysershof verwelkomt je met een drankje en een hapje, een snelle lunch of een uitgebreid menu met seizoensgebonden producten. Je vindt deze brasserie aan de oevers van de Moervaart ongeveer halverwege de wandeling.
  • Honden moeten op sommige delen van het traject aan de leiband

Ik kwam op mijn route geen obstakels tegen. Blijf echter steeds alert. Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor onvolledige en/of niet accurate routebeschrijvingen. Ik kan in geen geval aansprakelijk gesteld worden voor enig direct of indirect verlies of schade voortkomend of verbonden met het gebruik van deze website. Vind je mijn foto’s mooi? Fijn! Wil je foto’s van mijn blog gebruiken? Vraag dan eerst om toestemming!

No Comments

    Leave a Reply